Finnesveien 24
8310 Kabelvåg
(+47) 76 06 98 80
post@lofoten.fhs.no
og ble startet i 1901. Skolen ligger i Kabelvåg – midt i Lofoten – og det preger oss. Vi legger vekt på å bruke av alt det Lofoten har å by på både i undervisninga og i fritida, og et år ved skolen vår blir som vi sier «den sterkeste måten å oppleve Lofoten på».
Årets katalog er spekket med bilder fotografert av elever og ansatte ved skolen, her finner du litt om skolen, litt om Lofoten og litt om våre linjetilbud.
Få gjerne katalogen sendt hjem til deg: post@lofotenfolkehogskole.no
Det er ingen søknadsfrist ved folkehøgskolene. Lofoten Folkehøgskole starter, som alle folkehøgskoler, opptaket 1. februar og tar opp elever så lenge det er ledige plasser ved skolen.
Et folkehøgskoleår varer i 33 uker, fra slutten av august til midten av mai. Ved Lofoten Folkehøgskole har vi også halvårskurs som varer i 16 1/2 uke. Halvårskurs starter i januar.
Et år på folkehøgskole (33 uker) gir deg to tilleggspoeng ved opptak til offentlig høyere utdanning, dersom du har et fremmøte på minst 90%. Har du allerede to poeng fra militær/siviltjeneste eller et grunnfag, får du ikke to nye poeng ved å gå på folkehøgskole.
Undervisning på Lofoten folkehøgskole foregår for det aller meste på norsk. Vi stiller ikke krav om at søkere skal snakke norsk flytende, men de må ha litt kjennskap til språket, og være innstilt på å lære mer etter hvert.
Undervisningen på folkehøgskole er gratis, men siden folkehøgskolene er internatskoler må du betale for kost og losji. Prisene finner du her
Lånekassen har gode stipendordninger og lånemuligheter for folkehøgskole.
Du finner mer informasjon og kan bestille søknadsskjema hos Lånekassen
I tillegg til stipend og lån fra Lånekassen kan du søke enkelte kommunale og fylkeskommunale stipend. Disse vil du kunne finne informasjon om i Stipend- og legathåndboken, eller ved å kontakte hjemkommune og hjemmefylke.
Andre nordiske elever (ikke islendinger) kan søke stipend og lån i hjemlandet for opphold på folkehøgskole i Norge.
Skolen og internatene er stengt i alle ferier. Se skoleruta
For å søke til Lofoten folkehøgskole bruker du søknadsskjemaet ve å følge linken under
Husk å skrive litt om deg selv, og legg ved vitnemål og attester. Disse kan også ettersendes med ordinær post.
Plastforurensing i havet er en av de største truslene i vår tid. Det er helt nødvendig å gjøre noe med dette hvis ikke livet i havet skal bli ødelagt. Og skolen vår gjør noe. Vi rydder strender i nærområdet, og vi skaper oppmerksomhet rundt den globale trusselen vi står overfor. Det er nyttig og det er nødvendig.
Man kommer langt med å ha gode linjetilbud, solid faglig standard og spennende turer. Men så skal vi spise noe sånt som 750 måltider sammen, og da blir maten viktig.
Man kommer langt med å ha gode linjetilbud, solid faglig standard og spennende turer. Men så skal vi spise noe sånt som 750 måltider sammen, og da blir maten viktig.
og selvfølgelig er det som står på bordet avgjørende for trivselen. Ja, uten at maten er velsmakende, sunn og variert, kan det fort redusere gleden ved alt det andre vi skal gjøre på skolen også.
Det høres kanskje selvfølgelig ut, men dessverre er det ikke det. Mye av det vi som forbrukere kjøper i butikker og på gatekjøkken(!) er produkter med liten næringsverdi og tvilsomt innhold, og gjerne varer som er energikrevende å framstille og å transportere. Disse matvarene vil vi unngå ved Lofoten folkehøgskole. Derfor sier vi «ærlig mat» og mener at vi vil vite hva våre retter inneholder.
Og jada, det gjør vi. Vi kjøper inn hel fisk og hele slakt, og vi satser tungt på økologiske produkter. Maten vår skal være kortreist og kunne forsvares fra et etisk synspunkt når det gjelder energiforbruk. Og som kokkene våre sier: -Når det er sånn, er det morsomt å lage mat, da kan vi være stolte av det vi gjør!
Skolen vår er full av folk som elsker mat. Først og fremst de kjøkkenansatte, naturligvis, men også veldig mange av de andre medarbeiderne er dedikerte hobbykokker. Og som om ikke det er nok, blir elevene ved skolen også hekta på ærlig mat mens de er her.
Se på bildene av de som er med og parterer høstens slakt. Tror du de er lite stolte når lammesadelen deres ligger på festbordet, klar til transjering? For oss er maten og måltidene en integrert del av livet på skolen. Og du som elev får mye igjen for det du betaler.
LFHS er en dialogbasert skole, og vi mener at det er den beste forutsetninga for elevenes personlige vekst. Gjennom samtaler og felles opplevelser vil vi skape økt innsikt i personlige muligheter og i samspillet mellom individ og samfunn.
De enkelte linjefagene skal både gi elevene ny kunnskap, og invitere til dialog og refleksjon som peker ut over faget og kaster lys over eksistensielle og politiske spørsmål. Vi underviser ikke i fag, men med fag.
Grønnere: LFHS er i sterk grad forankra i Lofotens natur, og vi arbeider systematisk for å skape en bærekraftig virksomhet. Dette gjenspeiles i linjetilbud, bygninger og matkultur. Vi setter oss hele tiden nye mål for å bli bedre på dette området.
Tryggere: Elevene skal møte en skole som utfordrer dem til å tøye egne begrensninger, som motiverer dem til å ta ansvar og som gir dem mot til å være nysgjerrig på livet.
Varmere: Folkehøgskolen har lange tradisjoner for å være et inkluderende skoleslag. Vi vil sammen med våre elever være sterkt tilstede og bry oss om det som skjer. På den måten skaper vi omsorg for hverandre, og empati overfor verden.
både fag og sosialt liv, helhet og detaljer, bredde og fordypning, samtaler og seminarer, fart og hvile, utfoldelse og ettertanke, moro og alvor.
Sprekingen som fikk sitt siste barn i en alder av mer enn 70 år (!) la grunnlaget for en helt ny og demokratisk skole i Norden. Han er fortsatt en viktigst inspirasjonskilde innenfor pedagogikken, også ved Lofoten folkehøgskole
Grundtvig mente at kunnskap og forståelse bare kan utvikles i direkte kontakt med de fenomener man ønsker å bli kjent med. Derfor blir teori meningsløs uten praksis med aktuelle de problemstillingene. Alle forstår at telemarksvingen bare kan læres med ski på beina. Og arbeider vi videre med de erfaringene vi gjør gjennom praksis, blir disse sanseerfaringene utgangspunktet for en indre bevissthet om oss selv som individ. Folkehøgskolen legger vekt på å være en arena der denne kunnskapsutviklinga blir stimulert.
Dyktige lærere, frihet fra eksamener og fastlagte pensum, nye venner, internatet, elevkvelder, mange spennende studieturer og mye, mye mer søker folkehøgskolene å legge til rette for at akkurat du, med dine erfaringer, skal få utfolde deg og utforske dine muligheter. Med andre ord søker folkehøgskolen å utvikle hele deg, og på den måten gi deg verdier for resten av livet.
Fagtilbudet og måten læringen blir lagt opp på skiller seg fra det du er vant til fra andre skoler. Samtaler og samarbeid, praktisk arbeid, prosjekt og ekskursjoner er noen stikkord. Tilbakemelding får du ikke gjennom karakterer og prøver, men gjennom samvær og samtaler med medelever, lærere og personalet ellers. Folkehøgskolene har en egen lov som sikrer at de skal være eksamensfrie og uten fastlagte mønsterplaner fra det offentlige. Dette gir skolene stor frihet til å legge opp undervisningen selv sammen med elevene. (Elev-)demokrati er dermed sentralt og har gode forutsetninger på folkehøgskolene.
Det finnes ikke to like folkehøgskoler. Men de aller fleste skolene bygger undervisningen sin rundt en struktur som består av linje- eller fordypningsfag, valgfag og fellesfag. Du lager dermed langt på vei din egen timeplan. Fordypnings- eller linjefagene er det du oftest søker på. Noen skoler tilbyr et bredt spekter av forskjellige fordypningsfag, mens andre skoler har valgt å konsentrere fagene sine rundt en profil som for eksempel musikk, media eller idrett/friluftsliv. Vanligvis har du rundt 12-16 timer i uka.
Mer info på www.folkehogskolen.no
Man evt. bruker utenom timeplanen. Valgfagene varierer om mulig ennå mer enn linjefagene, både i tema og omfang, typisk fra 1 til 6 timer i uka pr fag). Du kan velge fag og emner som er helt annerledes enn linjefaget ditt, eller velge valgfag som knytter seg opp til linjefaget. Fellesfag og felles aktiviteter har alle uansett linjevalg.
Det er igjen store variasjoner fra skole til skole i hva som er fellesfag. De fleste skoler har seminarer og foredrag fra gjesteforelesere, morgensamlinger, allmøter, kor, og/eller fag som tar opp samtidsspørsmål og mer eksistensielle sider ved tilværelsen.
På folkehøgskole bor du på internat, gjerne på rom med en av dine medelever. Mange skoler tilbyr også enerom. At du bor på skolen betyr at skillet mellom skole og fritid mykes opp. Ofte står undervisningsrom og verksteder til din disposisjon også etter ordinær skoletid. I internatet møter du dine medelever og lærere i andre utfordrende situasjoner enn i »klasserommet».
Kortere og lengre studieturer i inn- og utland utgjør en viktig del av opplegget på folkehøgskolen
Han var elev på skolen i 2001-2002, og fra høsten 2018 er han skolens nye rektor. Årboka som hans medelever ga ut forteller at han var en livlig humørspreder i skolemiljøet, og dette er egenskaper som fortsatt preger han. Jonatan er svensk, men har gjennom sin interesse for friluftsliv beholdt kontakt med Lofoten helt siden han var elev ved skolen.
Martin slites mellom ønsket om å være mest mulig ute i undervisning og behovsprøvd tid på kontoret. Han har arbeidserfaring fra alle Norges skoleslag og brenner for læring som skjer i fysisk aktivitet. Lykkeligst er han når han kan sette en perfekt balansert telemarkssving. Fritida brukes stort sett til å være sammen med to små jenter på hjemmebane, i Lofotens vakre natur.
Nils er en fryktet konkurranseseiler og helårssykler. På skolen har han ansvar for alt av bygninger og andre driftsmidler. Han er også en god hjelper for dem som trenger en handstrekning til å reparere ting som har gått i stykker. Ansatt siden 2010.
Trine er interessert i mennesker, både de hun har rundt seg i hverdagen, og de hun møter på sine mange reiser rundt i verden. Hun holder orden på skolens økonomi, og gir hjelp til alle som trenger å holde orden på sin egen. Ansatt siden 2007.
Edvard er skolens ubestridte matstrateg. Han har store ambisjoner for kjøkkenet, og får alle med seg i arbeidet med å gjøre Lofoten folkehøgskole til et sted der alle fryder seg over maten. Ansatt siden 2012.
Han er født i Lofoten, men har en gastronomisk interesse som favner hele verden. På skolen setter alle pris på hans presise råvarebehandling uredde omgang med krydder. Ansatt siden 2000.
Nisse er surferen som lever av å være kokk. Han har en imponerende merittliste fra hotell- og restaurantbransjen, og setter daglig farge på maten som gleder elever og ansatte. Jag gillar att både äta och laga god mat, sier han, og bekrefter på den måten den indre kjærligheten som er drivkraften for suksess på kjøkkenet.
Giordano er en av de elevene som blir igjen i Lofoten når skolen er slutt. Flere år har det blitt, men hans feilfrie norsk snakkes fortsatt med italiensk aksent. Et blidere og hyggeligere menneske treffes sjelden, og hans vennlighet er med på å skape god stemning der han er.
Ingen forlater Lofoten folkehøgskole uten å ha blitt glad i Pia. Antakelig fordi hun blir glad i alle som kommer hit. Å si at Pia er renholder, er definitivt et understatement, hun er så mye, mye mer for oss. Ansatt siden 1995.
Bjørn er ikke bare den av skolens ansatte som har mest allsidige interesser, han er antakelig også den som har mest allsidige kunnskaper. Ikke rart da at han både har ansvar for drift og matlaging. Ansatt siden 2005.
Alle elever har møtt henne lenge før de kommer til skolen. Hilde er vår stemme i telefonen, vår chatter på nettet og skolens kommunikator i alle andre sammenhenger. Ansatt siden 1989.
Alle har vel et ønske om å være leken hele livet, men de færreste klarer det like godt som Torbjørn. Han har blitt surfer i voksen alder, men har med seg lang og bred erfaring fra alt slags friluftsliv. I tillegg dyrker han tunge motorsykler og hifi-lyd. Ansatt siden 1992.
Elin har bred erfaring med ulike jobber i fjellet, og trives godt med lange såvel som bratte turer, sommer og vinter. Trives gjør hun også når hun kan fordype seg i handarbeidsaktiviteter sammen med elevene. Ansatt siden 2011.
Etter et år på folkehøgskole fant Håvard ut hva han skulle bli – lærer på folkehøgskole. Han elsker å hjelpe andre å finne gleden og kosen i utendørsaktiviteter. Håvard finner du oftest i vannet eller på fjellet. Allsidig kar som gjerne seiler, padler, kiter og surfer i tillegg til klatring og toppturer
Ole Roger har drevet friluftsliv stort sett så lenge han har levd. Han har omfattende erfaring med turer, skikjøring og klatring både i inn- og utland. Den første klatreturen gjorde han i 1987, samtidig som han kjøpte sine første telemarkski. Ole Roger har også erfaring fra landbruk, skogbruk og transport. Ansatt siden 1996.
Yngve er klatreren og friluftsmannen som aldri har fått bukt med rockegenene sine. De kommer til uttrykk i alt han gjør, sjøl om han hevder å ha gitt opp drømmen om å bli stjerne på scenen. På skolen vår skinner han like fullt, illuminert av en indre glød for det han holder på med – både ute og inne.
Odd Arne er miljøaktivist. Selvfølgelig er han en glødende motstander av oljeaktivitet utenfor Lofoten, men miljøengasjementet hans omfatter også interesse for alt som finnes i naturen – og som for det meste kan spises, ifølge Odd Arne. Det gjelder sånt som lav og tang, sjøpølser og kråkeboller. Mannen er en sann matkunstner. Ansatt siden 1997.
Peder har nysgjerrighet som sin store ledetråd i livet. Han er leken og undrer seg på det meste, og vil at alle andre skal være det også. Han har stor og bred erfaring når det kommer til digital og analog fotografering, men også når det gjelder seiling og volleyball. Ansatt siden 1999.
John har en glødende interesse for naturen, og særlig hvaler, fugler og insekter. Dette kommer til uttrykk gjennom flere bøker han har gitt ut. Han har også fartstid som pressefotograf i VG, Dagens Næringsliv og Scanpix. John driver også et senter for kunst og handverk i Henningsvær. Ansatt siden 2002.
Hans store lidenskap er bål. Det merkes ikke bare når han er ute i marka, men også i møtet med elever og kolleger. Han sprer varme over alt. Ole Christian er også skolens spesialist når det kommer til kajakk. I tillegg har han en masse fjellerfaring fra inn- og utland.
Prisen for et skoleår inkluderer oppholdspenger (kost og logi), turer, transport og undervisninsmateriell.
Kostnadene for årskursene blir delt i to like store deler. Avdragene forfaller til betaling ved starten av hvert semester.
Dersom du slutter eller blir utvist i løpet av skoleåret, må du betale for 6 skoleuker etter sluttdato.
2021-22
Klatring & topptur | hus og kost linjefag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 81.600 kr 36.000 kr 2.500 kr 120.100 |
Fjell & ekspedisjon | hus og kost linjefag, valgfag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 81.600 kr 38.000 kr 2.500 kr 122.100 |
Friluftsliv Lofoten | hus og kost linjefag, valgfag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 81.600 kr 32.000 kr 2.500 kr 116.100 |
Surfing & ski | hus og kost linjefag, valgfag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 81.600 kr 41.000 kr 2.500 kr 125.100 |
Ski & klatring | hus og kost linjefag, valgfag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 81.600 kr 41.000 kr 2.500 kr 125.100 |
Foto Lofoten analogt Foto Lofoten Naturfoto |
hus og kost linjefag, valgfag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 81.600 kr 40.000 kr 2.500 kr 124.100 |
Halvårskurs i friluftsliv |
hus og kost linjefag, valgfag, turer, leie av utstyr Innmeldingspenger *) totalt |
kr 46.000 kr 20.000 kr 2.500 kr 68.500 |
Vær oppmerksom på at mindre prisendringer kan komme i løpet av høsten.
Tillegg for enkeltrom | kr 8.900 |
Tillegg for dobbeltrom med dusj og toalett | kr 6.800 |
Innmeldingspenger | kr 2.450 |
* Du må betale innmeldingspenger når du takker ja til plassen ved skolen. Dette kommer i tillegg til oppholds- og linjepenger. Innmeldingspengene vil ikke bli tilbakebetalt om du sier fra deg plassen. |
med forbehold om feil i prislisten
NB! Ikke bestill billetter til påskeferien før du har sett klassens reiseplan for avslutningsturen
HØST 2020 |
|
innreisedag | mandag 24/08 (Skolen er åpen for innkvartering) |
skolestart | tirsdag 25/08 |
julemiddag | onsdag 16/12 |
hjemreisedag juleferie | torsdag 17/12, senest kl: 12.00 |
JULEFERIE | 18/12 – 3/1 |
VÅR 2021 | |
innreisedag etter juleferie | mandag 4/1 |
første skoledag etter juleferie | tirsdag 5/1 |
hjemreise påskeferie | fredag 26/3, senest kl: 12.00 |
PÅSKEFERIE | 27/3 – 11/4 |
innreisedag etter påskeferie | mandag 12/4 |
første skoledag etter påskeferie | tirsdag 13/4 |
avslutningsdag | lørdag 8/5 |
hjemreisedag | mandag 10/5, senest kl: 12.00 |
Bruk skjemaet under for generelle henvendelser. Til høyre finner du e-postadresser til de respektive linjene.
Finnesveien 24
8310 Kabelvåg
telefon : (+47) 76 06 98 80
fax : (+47) 76 06 98 81
administrasjon/skolen : post@lofotenfolkehogskole.no
Rektor: jonatan@lofotenfolkehogskole.no
Friluftsliv Lofoten : friluftslivlofoten@lofoten.fhs.no
Fjell & ekspedisjon : fjell@lofoten.fhs.no
Klatring & topptur : kt@lofoten.fhs.no
Surfing & ski : surf@lofoten.fhs.no
Ski & klatring : sk@lofoten.fhs.no
Vinterfriluftsliv : vinter@lofoten.fhs.no
Foto Lofoten : peder@lofotenfolkehogskole.no
Naturfoto : naturfoto@lofoten.fhs.no
Finnesveien 24
8310 Kabelvåg
(+47) 76 06 98 80
post@lofoten.fhs.no
CREDIT: Vi er stolte over at alle bilder på denne siden er tatt av elever og ansatte ved Lofoten folkehøgskole
Ironisk nok må vi gi deg en småkake, selv om du takker nei. Dette gjør at vi slipper å spørre deg igjen neste gang du besøker våre sider.
Småkakene fra Google og Facebook kan velges bort