Friluftsliv Lofoten

Dette er linja for deg som bærer på drømmen om de gode opplevelsene i naturen. Friluftsliv Lofoten lærer deg å ferdes trygt under alle forhold, utfordre egne grenser og kjenne på de store kreftene.

Vi inviterer til et spennede år for deg som
  • vil ut på tur med gode venner
  • søker sterke naturopplevelser
  • vil lære om ferdsel på havet og i fjellet

Linja friluftsliv Lofoten tar hele Lofoten i bruk. Vi drar på fotturer, skiturer og kajakk-turer. Vi prøver oss på surfing og seiling for å nevne noe. Lofoten er en fantastisk arena for å lære et allsidig friluftsliv.

Lofoten er et strålende reisemål i seg selv, og når vi i tillegg besøker fantastiske Vesterålen og ville og spennende Abisko, blir det full pott.

Det er vår ambisjon at du skal lære å kjenne Lofoten ut og inn i løpet av skoleåret, og bli en av dem som bærer Lofoten med seg i hjertet resten av livet.

Allsidig kunnskap gir mange muligheter  og gjennom året lærer du det meste du trenger i et allsidig friluftsliv enten det er på fjellet, skogen eller havet.

• Vårt kajakk-kurs gir deg teknikk og trygghet til å utforske skjærgården. Etter ferdig grunnkurs får du våttkort.
  • Telemarksteknikken er en fantastisk ferdighet som kan gjøre enhver nedkjøring på ski til en lek.
  • Surfekurs for nybegynnere gir deg et innblikk i en spennende aktivitet.
  • Fem dagers førstehjelpskurs gir en grundig innføring i emnet.
  • Uansett hvor du ferdes er det helt nødvendig å kunne orientere seg og finne veien med kart og kompass. Derfor trener vi orientering på turene våre.
  • På kurset «Lofotens ville kjøkken» lærer vi oss å høste og tilberede mat fra naturen.
  • På skolen har vi en flott kai og egen brygge. Med den og Vestfjorden rett utenfor døren lærer vi bruk av nordlandsbåt.
  • Du vil lære om ferdsel og overnatting i telt om vinteren og få en innføring i skredkunnskap.
  • Du får oppleve det tradisjonsrike Lofotfiske.

Sjekk ut elevenes egen instagram på @friloffen!

Havkajakk og seiling

Når våren nærmer seg er det så mange og gode grunner til å bli i Lofoten, at vi ganske enkelt gjør det.
Friluftsliv

Stortorsk på kroken, flagrende nordlys, pudderføre fra fjæra til de høyeste tindene. Slik vil vi ha det. Hvis du er fascinert av naturen, har du alt som skal til for å trives på Friluftsliv Lofoten. Vi skal være mye ute og ta for oss av Lofoten som er verdenskjent for sine allsidige muligheter.

Du skal kjenne gleden ved å nå toppen og se lofothavet under deg. Du skal våkne i teltet en gnistrende høstmorgen og høre at noen allerede i er igang med å koke kaffe. Du skal forbløffes over nærheten til elementene når du sitter i havkajakken, og du skal bli ettertenksom av stillheten fra skogen rundt deg etter at bålet har brent ned og alle er i soveposene sine.

Nærheten til havet, kysten og fjellet utnytter vi til fulle gjennom hele året. Stikkord er sporløs ferdsel, mat fra naturen, kunnskap om plante- og dyreliv, ferdigheter i båt, i skogen og på fjellet. I den storslåtte  og rene naturen vår skal vi skal lære å ferdes trygt under alle forhold.

200x200_Torbjorn_2021
Torbjørn Nilsen

Jeg er en sprudlende glad småbarnspappa med forkjærlighet for kulde og slit, og sprer gjerne min dårlige humor blant elevene. Jeg synes langt på vei at mellommenneskelige relasjoner er mere interessante enn ren fagkunnskap, så derfor liker jeg å være sammen med yngre mennesker med sin livsbejaende energi.

Jeg har vært friluftslivlærer ved skolen i en hel mannsalder nå, og det har gitt meg bred erfaring innenfor friluftslivet som jeg gjerne deler med dere.

Jeg har faglærerutdanning i idrett og friluftslivstudiet fra Bø i Telemark. I tillegg diverse kurs innenfor friluftslivet. Gleder meg til å bli kjent med Deg.

(torbjorn@lofotenfolkehogskole.no)

For at turene skal kunne gjennomføres må alle ha egnede klær og  riktig utstyr.

For at turene skal kunne gjennomføres må alle ha egnede klær og riktig utstyr.
KLÆR
  • to sett ullundertøy eller tilsvarende i syntetisk
  • tykk ullgenser eller tilsvarende
  • lue, votter, hals,vindvotter og gamasjer.
  • vindtett og regntett jakke og bukse
SKO
  • fjellsko, støvler og skisko
SKI
  • fjellski med stålkanter, skistaver (egnet for tur utenfor løype), skifeller (lang type), skibriller.
ANNET
  • sovepose (-20) liggeunderlag
  • stor ryggsekk + dagstursekk 30l
  • kniv, hodelykt
  • turbestikk, tallerken og kopp
  • kartmappe og kompass
  • søkestang og snøspade
TA GJERNE MED OM DU HAR (ikke obligatorisk)
  • kamera, fiskestang, telt , primus og vindsekk
  • kamera- digitalt eller analogt, fint å ha med på tur.

Linjetur: Friluftsliv Lofoten

Havkajakk og seiling

Dette er tida for vårt kajakk-kurs. De fargesprakende sjøfuglene er tilbake, torsken gyter og fiskerne er smørblide. Alt dette må oppleves så tett på sjøen som bare kajakken kan ta oss.

Å gå på ski i april og mai, bringer oss rett inn i Lofotens femte dimensjon. Alle opplever sjø og strand og kulturlandskap og fjellturer, men bare de heldigste får med seg den opphøyde gleden som vårturer på ski kan gi. Det er en egen dimensjon.

Og så er det seilturen med nordlandsbåten Hagbart – verdens beste klasserom. Lydløs ferdsel til steder der “blomster lever for ingens øyne”, som dikteren sier. Det finnes ingen vakrere måte å være sammen på når skoleåret går mot slutten.