Fellesfag

På tvers av linjene

Fellesfagene er alt det vi driver med utenom linjefagene i løpet av året, og det er ganske mye. Vi har «valgfag», «prosjektuker» og «lørdagstema» på programmet, og ikke minst ”Lofoten Watch” som er skolens bærekraftprosjekt. «Ord for dagen» som er vår felles start hver morgen, er også en aktivitet som samler alle på tvers av linjene. En lang fellestur står også på programmet i starten av skoleåret, for å bli kjent med hverandre og for å bli kjent i Lofoten.

Tilsammen utgjør fellesfagene omtrent halvparten av skolens undervisningstimer.

Store valgmuligheter

Innenfor fellesfagene vil du få anledning å prøve ut mange forskjellige aktiviteter, og lære mye nytt. Sjekk for eksempel vårt valgfagtilbud. I tillegg til dette inneholder prosjektukene og Lofoten Watch mange muligheter til å utfolde seg, enten du ønsker å lære spennende håndverksteknikker eller å engasjere deg i mer teoretiske spørsmål som etikk og politikk.

De filosofiske, etiske, politiske, praktiske og poetiske utfordringene du møter i fellesundervisninga, skal ha betydning for din personlige utvikling.

Valgfag

Gjennom året kan du velge mellom flere ulike valgfag. Tilbudet varier litt fra år til år utifra elevenes interesser og tilgang på kursledere.

På ski

Vil du ta de første famlende skritt med ski på beina, eller vil du prøve deg på telemarksvingen? Vi er ute på ski hver dag, og dersom mulighetene er tilstede, drar vi til nærmeste alpinanlegg noen av dagene. Vi legger vekt på leik og morro på ski, og tilpasser i stor grad aktiviteten til det som deltakerne på valgfaget ønsker. Se en liten film fra valgfagets tur på vakre Sautind: https://youtu.be/prWLHTKowGM

Båtførerprøven

Grunnleggende kunnskap i navigasjon er nødvendig for sikker ferdsel på sjøen, sjøveisregler og sikkerhet. Valgfaget båtførerprøven er et kurs som avsluttes med en prøve som gir ”båtlappen”. Kurset er et rent teorikurs, men vi seiler mye i kartet og krydrer med gode sjørøverhistorier. Nye regler som snart blir innført her i landet, vil stille krav til at man har båtførerprøven for å handtere de fleste båter av en viss størrelse.

Bli(d) i Lofoten

Det er veldig mange av våre elever som ønsker å bli igjen i Lofoten etter skoleslutt, enten for å ha sommerjobb, eller for å bo her i lengre tid. Da er det lurt å være med på dette valgfaget. Her presenterer vi mange av de mulighetene som finnes i området. Deltakerne på valgfaget får også møte interessante gründere som har skapt nye virksomheter i Lofoten, både innenfor friluftsliv og akademiske yrker.

Lag din egen kniv

Å skape sin egen kniv er som å lage en venn for livet, der man som bonus får et innblikk i et fasinerende handverk. Vi tar utgangspunkt i gode håndsmidde blader og prøver å skape vår egen kniv. Vi kan lage enkle tradisjonsrike kniver med skaft av tre og slire av skinn, eller vi kan være dristigere og kombinere materialer som tre, horn/bein, never, skinn, metall og plast.

Gitar for nybegynnere

Det er alltid hyggelig å gripe til gitaren, enten man sitter for seg selv eller vil skape musikk sammen med andre. Etter endt valgfag har du likevel kommet så langt at du kan plukke melodier og akompagnere dem. Det legges vekt på å lære de vanligste akkordene grudig, og trene på å bruke dem. Som i alle andre sammenhenger er suksessen avhengig av egen innsats, men du får god hjelp av læreren og de andre på valgfaget.

Toving

For deg som er glad i å jobbe kreativt, og bruke hendene. Vi har karda ull i alle farger, og med såpe, vann og håndkraft er det bare fantasien som setter en stopper for hva vi kan lage. Alle begynner med å lage et sitteunderlag for å gjøre seg kjent med ulla, og kjenne litt på hvordan den toves mellom fingrene. Hvor mye den krymper underveis er kjekt å vite før vi begynner på større produkter.

Sjømannsarbeid

Vi mener at mye går tapt i en verden hvor hendene våre bare brukes til å taste kontonummer når man skal netthandle. Sjømannsarbeid er valgfaget for de som har lyst til å sy sin egen skipssekk, lage egen hengekøye, lære knuter og spleis og kanskje montere sitt eget fiskegarn. Fingrene og praten går, praktiske ting til turbruk og kanskje julegaver får det verdifulle stemplet ”laget selv”.

Sort-hvitt foto

Lurer du på hvordan et ”analogt” kamera (godt tradisjonelt kamera med ekte film) fungerer og har lyst å prøve det i praksis? Har du lyst selv å fremkalle filmen, for så i mørkerommet å se hvordan forstørrelser trylles frem på papir? Da er dette valgfaget noe for deg. I tillegg får du mulighet til å diskutere bildeanalyse/komposisjon, og du får mulighet til å velge oppgaver selv og utfolde deg kreativt.

Bålfyring

Lær å fyr bål på mange ulike måter under alle forhold.

Tinntråd

Tradisjonelt handtverk som kombinerer lær og metalltråd. Vi lager armbånd inspirert av samisk tradisjon. Vi syr i skinn og fletter tinntråd. Er du ekstra kreativ kan du lage ørepynt og hårspenner i tillegg. Har du litt tålmodighet og ønsker å skape noe varig, spesielt og vakkert er dette kanskje noe for deg.

Møkkaturer og strandrydding

Mørketidsturer i all slags vær ulike steder i Lofoten. Bli med ut og kjenn på naturkreftene, og på samme tid rydde strand og kyst for plast og annen søppel som her drevet i land. Passer alle som er klar for litt motvind og sklætta midt i fleisen.

Fjellski

For deg som vil ha litt ekstra starthjelp, lær ulike teknikker for både bortover, oppover og nedover. Vi leker og finner balansen og selvfølgelig prøver vi oss på telemarkssvingen. behandling, vedlikehold og smøring inngår også i kurset.
Lærersider